Movember Bulan Kesedaran Kesihatan Lelaki Sedunia

Health
Movember Bulan Kesedaran Kesihatan Lelaki Sedunia

Movember Bulan Kesedaran Kesihatan Lelaki Sedunia | Alhamdulillah hari ni hari terakhir November. Minggu lepas, Ummi dan kawan-kawan di office di PTP berboria memakai baju biru sempena Bulan Kesedaran Kesihatan Lelaki Sedunia atau Bulan Kesedaran Kanser Prostat dan Kanser Testis.

PTP Support Movember!
(Marine + Corporate Assurance + Human Capital Management)

Apa Itu Movember?

Movember adalah kempen kesedaran kesihatan lelaki yang diadakan setiap tahun pada bulan November di seluruh dunia. Nama “Movember” merupakan gabungan kata “moustache” (misai) dan “November”. Tujuan utama kempen ini adalah untuk meningkatkan kesedaran mengenai isu-isu kesihatan lelaki, terutamanya kanser prostat, kanser testis, kesihatan mental lelaki, dan isu-isu lain yang berkaitan dengan lelaki. Kanser Prostat merupakan kanser kelima paling kerap dalam kalangan lelaki di Malaysia.

Tujuan Movember

Beberapa tujuan utama yang ingin dicapai oleh Movember adalah:

Kesedaran Kanser Prostat dan Kanser Testis

Menyoroti isu-isu kesihatan lelaki, terutamanya kanser prostat dan kanser testis, serta menggalakkan lelaki untuk mengambil langkah-langkah preventif seperti pemeriksaan berkala.

Kesihatan Mental Lelaki

Meningkatkan kesedaran mengenai kesihatan mental lelaki dan mengatasi stigma yang berkaitan dengan masalah kesihatan mental. Movember mengiktiraf bahawa kesihatan mental adalah aspek yang penting dan sering kali diabaikan dalam kesejahteraan lelaki.

Pengumpulan Dana

Movember juga bertujuan untuk mengumpulkan dana bagi penyelidikan dan perkhidmatan kesihatan lelaki. Dana yang dikumpulkan membantu menyokong program-program penyelidikan, penyuluhan, dan rawatan untuk meningkatkan kehidupan lelaki yang terjejas oleh penyakit-penyakit tersebut.

Pendidikan dan Pemahaman

Menyediakan maklumat dan sumber-sumber untuk meningkatkan pemahaman umum mengenai isu-isu kesihatan lelaki, menyediakan lelaki dengan alat-alat dan sumber daya untuk menguruskan kesihatan mereka.

Melalui peningkatan kesedaran dan pengumpulan dana, Movember berusaha untuk mengurangkan angka kematian dan meningkatkan kualiti hidup lelaki di seluruh dunia. Gerakan ini telah mendapat sokongan luas dan menjadi salah satu cara yang efektif untuk membawa perhatian kepada isu-isu kesihatan lelaki serta meningkatkan pemahaman dan pengetahuan masyarakat tentang langkah-langkah preventif dan perawatan yang ada.

Movember Bulan Kesedaran Kesihatan Lelaki Sedunia

Tanda-tanda Kanser Prostat

  • Aliran kencing tidak lancar
  • Kerap kencing (terutamanya waktu malam)
  • Kencing berdarah dan sakit
  • Sakit belakang/ pinggang yang berpanjangan
  • Mati pucuk

Tanda ini tidak semestinya Kanser Prostat, ia mungkin juga disebabkan oleh Benign Prostatic Hyperplasia.

Faktor Risiko

  • 50 tahun ke atas
  • Sejarah keluarga mengalami Kanser Prostat

Pada lelaki yang berisiko tinggi (mempunyai sejarah keluarga terdekat yang menghidap kanser prostat untuk berjumpa pegawai atau pakar perubatan untuk tujuan saringan.

Marine Services Department & Corporate Assurance Department support Movember! Ini sebahagian daripada lelaki-lelaki Marine, encik-encik Pilot busy bawa kapal memang tak dan la nak join.

Ok korang boleh view video TikTok – PTP Support Movember Follow lah TikTok Ummi Ilham tu ya hehehe.

Baca juga: PINKtober – Bulan Kesedaran Kanser Payudara

Loading

Related Posts

2 thoughts on “Movember Bulan Kesedaran Kesihatan Lelaki Sedunia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!