13213 :’(

 

wahai bonda..

rindu tak terkata..

tiap saat tiap ketika..

hanya hati mampu berbicara..

dalam sendu meratap hiba..

cukuplah hanya dalam mimipi kita bersua..

melepaskan rindu dihati anakanda..

wahai bonda..

anakanda tak pernah jemu mendoakan kesejahteraan bonda di sana..

damailah.. tenanglah bonda bersama Pencipta..

anakanda akan sentiasa merindui belaian kasih sayang bonda..

Al-Fatihah | Allahyarhamah Kasmah binti Daud | 13 Febuari 1952 | 61 tahun

Tarikh Yang Tak Mungkin Dilupakan {23 Mac 2010}

AL-FATIHAH BUAT BONDA HAJJAH KASMAH BINTI DAUD

{13 Febuari 1952 – 23 Mac 2010}

Hari ni genap 2 tahun pemergian arwah Mak. Sekejap je kan dah 2 tahun, hmmm.. selama ni jugalah kami menanggung rindu. Sedih hati ni Allah je yang tahu, lagi2 bila melalui majlis pernikahan Ayu.. sebak rasa hati. Apa pun syukur alhamdulillah, sempat juga kami adakan majlis bacaan yaasin dan tahlil in advanced untuk arwah Mak, datuk2 dan nenek2 yang telah pergi menghadap Maha Pencipta.

Doa kami siang dan malam, semoga Allah mengampunkan dosa Mak.. Semoga Allah menerima segala amalan Mak..Semoga arwah Mak ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.. tenanglah Mak di sana.. Amin..

Insya’Allah selagi jasad dikandung badan, kami takkan pernah putus mendoakan kesejahteraan arwah Mak dan ayah. Moga kami dapat menjaga ayah sepertimana mak menjaga ayah dalam susah mahu pun senang.

Hernee Nazir – “Mak.. walaupun mak dah tak ada.. orang tak pernah lupa bercerita dengan Ilham dan tunjuk gambar mak pada dia walaupun orang tahu dia masih belum faham apa2.. Orang nak dia tahu yang dia ada nenek yang sangat HEBAT!”

Posted from WordPress for Android

Melepaskan Rindu {13 Februari 2012}

AL-FATIHAH BUAT BONDA HAJAH KASMAH BINTI DAUD

{13 Februari 2012}

Ungu – Doa Untuk Ibu

kau memberikanku hidup
kau memberikanku kasih sayang
tulusnya cintamu, putihnya kasihmu
takkan pernah terbalaskan

hangat dalam dekapanmu
memberikan aku kedamaian
eratnya pelukmu, nikmatnya belaimu
takkan pernah terlupakan

oh ibu terima kasih
untuk kasih sayang yang tak pernah usai
tulus cintamu takkan mampu
untuk terbalaskan

oh ibu semoga tuhan
memberikan kedamaian dalam hidupmu
putih kasihmu kan abadi
dalam hidupku

ooohh putih kasihmu kan abadi

dalam hidupku

 ++++++++++++

13 Februari pada kami hanya tinggal kenangan manis. Tak ada lagi majlis sambutan ulangtahun untuk bonda tersayang macam tahun yang lepas2. Tahun ni adalah tahun kedua, takkan mudah untuk dilupakan kenangan2 manis bersama bonda. Hanya Allah yang tahu betapa sebaknya rasa hati bila menziarah pusara bonda. Thanks En. Nazir sudi meneman saya melepaskan rindu dendam pada bonda. Tak dilupakan pusara nenek dan datuk tersayang.. ohh syahdunya hati. Hanya doa yang mampu diberikan semoga roh mereka tenang di sana dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman dan beramal soleh. Bulan depan genap 2 tahun pemergian bonda. Rindunya tak terhingga :’(

365 Hari Berlalu..

365 Hari Berlalu.., originally uploaded by herneesamshudin.

AL-FATIHAH BUAT BONDA HAJAH KASMAH BINTI DAUD

(13 Feb 1952 – 23 Mac 2010)

Pejam celik pejam celik 365 hari sudah bonda meninggalkan kami. 23 Mac 2010 tepat jam 6.20 petang saya rasakan dunia gelap seketika. Bonda yang kami sanjung tinggi pergi meninggalkan kami buat selama2nya. Kami redha dengan segala ketentuanNya. Allah lebih menyayangi bonda. Kami lebih redha bonda pergi dari melihat bonda menanggung derita. Ada hikmah disebalik sesuatu dugaan yang Allah berikan.

Al-Fatihah dan Yaasin kami titipkan semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh bonda tersayang dan menempatkan bonda dikalangan orang2 yang beriman. Semoga Allah mengampun dosa2 bonda dan menjauhkan bonda dari azab neraka dan seksaan di kubur. Doa kami anak2mu takkan pernah putus untuk bonda di sana. Rindu padamu bonda tak pernah padam. Al-Fatihah.

Hernee Nazir – Hari ni saja saya mengambil cuti sempena memperingati mak tersayang.. dan insya’Allah untuk tahun2 akan datang juga.. selagi bernyawa, doa untuk mak tak pernah putus.. Semoga mak tenang di sana.. Insya’Allah orang akan jaga dan didik cucu mak ni seperti mana mak didik orang dulu.. sedih memang sedih sebab mak tak berpeluang tengok cucu mak.. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.. orang rindu mak sangat2.. sepanjang tempoh ni, orang selalu mimpikan mak.. mak senyum je tengok keadaan orang sekarang.. orang tahu mak mesti suka sebab keturunan mak dah berkembang.. pesan mak tetap orang ingat sampai bila2.. apa pun terjadi orang takkan abaikan adik2.. biarlah orang mencaci, mengeji, menghina sampai masanya Allah akan tunjukkan kebenarannya.. sabar.. sabar dan bersabar.. itu yang orang belajar dari mak dulu.. doa banyak2.. Allah sentiasa mendengar asalkan kita tak pernah lupakan Dia.. dah.. orang tak nak sedih2 lagi, lagi banyak orang bersedih lagi terseksa mak kat sana.. semoga Allah mengampunkan dosa2 mak, ayah, saya, suami, adik2 dan semua kaum muslimin dan muslimat..tenanglah mak di sana.. kami sayang mak sangat2..

Mother Arabic Version by Sami Yusuf .. Saya Suka! :)

Al-Fatihah.. for my beloved mother..
Blessed is your face
Blessed is your name
My beloved
Blessed is your smile
Which makes my soul want to fly
My beloved
All the nights
And all the times
That you cared for me
But i never realised it
And now it’s too late
Forgive me

Now i’m alone filled with so much shame
For all the years i caused you pain
If only i could sleep in your arms again
Mother i’m lost without you

You were the sun that brightened my day
Now who’s going to wipe my tears away
If only i knew what i know today
Mother i’m lost without you

Ummahu, ummahu, ya ummi
Wa shawqahu ila luqyaki ya ummi
Ummuka, ummuka, ummuka ummuka
Qawlu rasulika
Fi qalbi, fi hulumi
Anti ma’i ya ummi
Mother… mother… o my mother
How i long to see o mother
“your mother, your mother, your mother”
Is the saying of your prophet
In my heart, in my dreams
You are always with me mother

Ruhti wa taraktini
Ya nura ‘aynayya
Ya unsa layli
Ruhti wa taraktini
Man siwaki yahdhununi
Man siwaki yasturuni
Man siwaki yahrusuni
‘afwaki ummi
Samihini…
You went and left me
O light of my eyes
O comfort of my nights
You went and left me
Who, other than you, will embrace me?
Who, other than you, will cover me?
Who, other than you, will guard over me?
Your pardon mother, forgive me

©Hernee Nazir – Sangat syahdu lagu ni.. lagi2 kalau tengok video klipnya. Meruntun jiwa huwaaaaaaa.. sure bergenang air mata saya, bukan dibuat2, tak sama sekali. Tak terbalas rasanya jasa mak kan. Semoga Allah tempatkan rohnya bersama2 roh orang2 yang beriman. Miss u mom!

Maafkan saya sebab jarang menjengah blog kawan2 dan jarang juga mengupdate blog saya ni. Saja nak merehatkan diri buat seketika. Sampai masa rajin saya datang nanti saya update selalu :)

Sebelum Ramadhan Menjelma..

..sempat juga saya menjengah pusara Bonda. Tenang sikit rasa hati nak menyambut Ramadhan walaupun hakikatnya, kerinduan pada arwah menjelma setiap kali waktu sahur dan berbuka.

©Hernee Nazir – Teringat berbuka dan bersahur sama..Sahur dengan nasi dan udang rebus cicah kicap pun rasa sangat berselera..

Bukan Tak Redha :’(

mata tak mahu lelap

jiwa kacau

ingatan padanya menjelma

kalaulah dia ada di sebelah

nak peluk dia erat

nak luahkan segalanya

nak bercerita macam dulu

tolong.. pedih sangat dah ni

tak mampu nak tanggung

rindu!

istighfar!

Al-Fatihah..

sedekah hernee.. sedekah

biarkan dia tersenyum di sana

©Hernee Nazir – Tidur dengan mata yang membengkak.. :’( Jangan anggap saya tak redha.. saya redha cuma saya perlu ruang untuk meluahkan kerinduan selain dari sedekah dan titipan doa..

Serpihan Rasa :(

Bila rasa itu datang

Aku kalah

Aku rebah

Titisan itu tak dapat ku tahan

Sakit mencengkam

Pedih menahan

Tuhan berilah aku kekuatan

Tuhan berilah aku ketenangan

Tuhan titipkan rahmat moga dia tenang di sana

Serpihan rasa ini menyakitkan :(



©Hernee Nazir – bangun tidur pagi tadi kami (ayah, me, ana dan ayu) mempunyai perasaan yang sama.. tidur kami malam tadi merasakan didatangi oleh seseorang yang kami sayangi dan ingati sepanjang masa.. mungkin dia datang menjengah anak2 dan suami.. rindu Mak! sumpah tak tipu.. 3 months without her..

Hari Kanser Kebangsaan : 30 Mei 2010

Hari Kanser Kebangsan
30 Mei 2010  
Hari di mana mengingati kepayahan pesakit2 kanser melawan penyakit yang mereka hidapi sehingga terpaksa berjaga di malam hari. Setiap saat ada saja pesakit terbaru. Na’uzubillah minta dijauhkan dari kita semua.
Bila ingat semula kepayahan arwah Mak melawan kanser servik yang dia hidapi rasa saya sangat kagum dan bangga. Mak mampu juga melawan walau kadang2 dia tewas. Mata inilah yang menjadi saksi. Mak memang kuat semangat, cuma dah ketentuan takdir dan dah tertulis dia pergi menghadap Yang Maha Esa dalam jangka masa setahun dari penyakit dia dikesan. Semoga Allah menjauhkan saya dan adik2 dari penyakit yang sama. Teringat pesan Mak, “kalau boleh biarlah Mak sorang yang merasa sakit ni, janganlah korang pun dapat penyakit yang sama” Insya’Allah Mak, semoga Allah dengar doa2 Mak yang lepas untuk anak2 Mak yang sentiasa rindukan kasih sayang Mak. Tenanglah Mak di sana, doa kami mengiringi. 
Al-Fatihah untuk Allahyarhamah bonda Kasmah binti Daud..

©Hernee Nazir – Tak mampu nak teruskan.. saya kalah dengan air mata sendiri..rindu Mak sangat2.. :’(

In Memories..

** Entri ini hanya sebagai kenangan peribadi tuan punya blog.. bukan untuk meraih simpati**

Seperti yang semua tahu di entri ini kami baru saja kehilangan nenek tersayang. Memang tak disangka 42 hari selepas pemergian arwah Mak, Tok Mok pulak menyusul. Last saya berbual dengan dia masa hari Sabtu di HSA dan hari Ahad masa kenduri arwah Mak 2 hari sebelum pemergiannya. Malam sebelum pemergiannya masa saya datang menjengah pun dia separa sedar. Kami masing2 tak perasan apa2 perubahan pun pada Tok Mok. Allah lebih menyayangi, Dia tak nak Tok Mok sengsara menanggung penyakit.

Tepat pukul 12.30 tengahari 4 Mei 2010, Tok Mok menghembuskan nafas terakhir. Tok Mok selamatkan dikebmikan di Tanah Perkuburan Tanjung Kupang. Doktor mengesahkan Tok Mok mengalami masalah radang paru2. Sebelum ni pun memang Tok Mok memang ada penyakit jantung dan semput.

Sebelum ni kami memang tinggal serumah dengan Tok Mok. Semenjak saya lahir lagi, masa dah pindah rumah baru, barulah Tok Mok duduk dengan Makcu dan bertukar2 rumah anak2. Itulah rutin Tok Mok bergilir2 tinggal di rumah anak2. Allah bagi peluang anak2 membalas jasa.

Tahun 2009 dan 2010 sangat menguji kesabaran dan keimanan. Dugaan silih berganti. Memang sedih dan rasa nak terduduk tapi saya cuba menguatkan diri walaupun kadang2 saya rebah dan tak mampu menahan air mata dari berhenti.

Dalam kita melangkah terkadang kita diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk & menangis.. peritnya terasa tapi ketahuilah & renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah2 yang tersasar dari keikhlasan.. semoga kita terus tabah & ditetapkan iman…

Kenangan bersama Hari Raya 2 tahun lepas. Raya tahun lepas kami sambut sederhana tak sempat bergambar beramai2 sebab arwah Mak tak sihat. Jadi nak beraya sakan pun tak ada mood. Inilah gambar terakhir family saya dan Tok Mok.

Kenangan masa buka puasa beramai2. Lokasinya kat rumah kami.

Kini kedua2 orang kuat dalam family kami dah menghadap Illahi. Rasa kehilangan yang amat sangat. Belum pun reda kesedihan kehilangan Mak, kami kehilangan Tok Mok. Apa pun kami redha, atas ketentuan Allah. Dia lebih mengetahui segala2nya. Semoga Allah mengampun dosa2 Mak dan Tok Mok dan roh mereka ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman dan beramal soleh. Amin. Sesiapa yang mengenali arwah berdua, mintak diampunkan segala salah silap dan dihalalkan makan dan minum.Kami akan sentiasa merindui mereka. Al-Fatihah.

“Insaflah wahai ………………. bahawasanya mati ini adalah benar, soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur adalah benar, bangun dari kubur dan dihidupkan semula adalah benar, berkumpul di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab segala amalan kamu juga adalah benar..”

Kematian itu pasti!

©Hernee Nazir – Kita tak tahu bila kita akan dijemput olehNya. Semoga saya akan terus tabah dengan ujian yang mendatang. Semoga sinar kebahagian akan bersama2 saya. Sabar itu indah!

[auto publish]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...