Ilham Syamil 7 & 8 Months Update :)

My Hero Kechik - Ilham Syamil

assalamualaikum makcik2 pakcik2 kakak2 abang2. saya dah 8 bulan alhamdulillah. dah semakin banyak menu2 yang ummi saya perkenalkan. kata ummi gigi baru dua batang jadi makan puree je dulu. gigi dah banyak nanti ummi bagi yang lain2 pula ye. bulan lepas saya tak ada check up kat klinik jadi ummi kata tak tahulah berat saya berapa. bulan ni alhamdulillah bila timbang berat saya naik lagi. berkat susu ummi kan.

20150927_155349

Ini carta tumbesaran saya:

new born – 2.95kg
1st month – 4.6kg
2nd month – 4.95kg
3rd month – 5.54kg
4th month – 6kg
5th month – 6.55kg
6th month – 6.84 kg
7th month – tak ada check up
8th month – 7.40kg

boleh tahan kus semangat walau tak berketak2 macam kawan2 saya yang lain. lenguh jugalah tangan ummi saya nak dukung.

20150927_151810

lepas ke klinik semalam mata saya terasa berat yang amat. ummi ajak ronda2 kampung sekejap. saya layankan aje lah. apalah ummi saya tu, berangan nak jadi YB agaknya nak melawat kawasan hehehe. kalau saya mengantuk memang ginilah rupa saya. nak senyum pun tak mampu.

20150927_152519

tak sampai berapa minit saya tak mampu nak tahan mata ni. jadi saya biarkan ummi dan mommy ngah membebel berdua termasuklah abang saya. sorry saya tidur dulu ya. (tapi ummi pelik camana tangan adik boleh terkeluar tu.. hmmmmmmm.. mommy ngah silap pasang ke.. adik keluarkan tangan sendiri?)

20150927_155452

rupa2nya abang saya yang kuat membebel tu pun dah terbongkang sama. penat sangat agaknya kami ni melayan ummi. padahal bukan kemana pun. klinik sejengkal je dari rumah pusing2 jek lebih.hmmmmm.. ummi.. ummi.. Winking smile

jom baca perkembangan bayi 7 – 8 bulan. saya share perkembangan saya sama tak macam dekat baby centre tu hehehe.

perkembangan bayi 7 bulan:

1) melonjak2 – saya saja nak bagi ummi punya muscle keluar jadi saya lonjak2 lah. lagi bagus exercise untuk jadi tinggi macam babah.
2) belajar memegang – semua benda saya cuba pegang, saya dah terer pegang cawan dan botol. mainan pun saya dah boleh pegang. sampai kadang2 rambut ummi dan abang saya tarik2. saja nak latih skil motor halus hehe. ummi selalu dengki saya letak barang jauh2 biar saya ambil.
3) tumbuh gigi – gigi saya dah siap sedia keluar masa umur 6 bulan. keluar 2 batang terus alhamdulillah. berjurai2lah air liur saya keluar sebab gusi saya gatal hehe
4) menguji autoriti anda – saya rasa belum banyak lagi yang saya uji autoriti ummi dan babah. setakat tepuk2 babat ummi tu biasalah. saja bagi ummi sedar sikit yang babat dia makin tebal Smile with tongue out
5) perasaan tak senang ketika berpisah – memang pun. pantang ummi saya letak kejap ke tinggalkan kejap ke, maka serata alam saya menjerit. tak senang hati tengoj ummi duduk dapur. malam pun kalau terjaga dari tidur saya mesti cari ummi.
6) kemahiran mengenal – saya tak suka dengar orang jerit2 nanti saya mencebik kesedihan. lagi2 kalau orang buat2 marah saja nak tengok muka comel saya mencebik.

perkembangan bayi 8 bulan:

1) duduk, merangkak, berdiri – setakat ni saya baru cuba2 nak merangkak dan berdiri. duduk saya belum confident lagi hehe. kata ummi kalau ikut abang ilham dia tak merangkak dulu. terus duduk dan berdiri je.
2) menggunakan tangan – saya dah semakin berani menggunakan tangan2 saya. ummi ajar saya nyanyi lagu twinkle little star sambil goyang2 tangan dan jari. seronok tau. kadang2 saya dengki ummi ambil barang ummi pegang lepas tu saya campak tepi hehe.
3) sifat semakin emosional – hehe saya tak lah over2 emo. kadang2 je kalau kat rumah opah saya dengar sofea nangi saya pun nak ikut nangis. selebihnya ummi kata saya “mat cool” Winking smile
4) apabila berpisah – saya sedih bila berpisah dengan ummi lagi2 kalau ummi dah cuti lama2. berat hati saya nak bagi ummi pergi kerja. nasib baik opah pandai pujuk saya. lega sikit sementara tunggu ummi balik kerja. ummi selalu pesan kat saya jaga diri baik2, susu sampai habis, makan banyak2 hehe.
5) mengeksplorasi objek – saya dah cuba dah explore objek2 kiri kanan saya. kadang2 saya baling2 mainan abang hehe. jangan marah ye abang saya tengah berlatih jadi budak bijak macam abang.
6) penglihatan semakin baik – kata ummi umur 8 bulan mata saya makin jelas nampak. ummi bagi saya carrot dia kata supaya jangan rabun macam ummi dan babah Nerd smile

itu saja setakat ni. next month nek pah kata tak ada check up. bulan 11 baru datang klinik semula. hmmmmm.. nampak gayanya 2 bulan lagilah baru ummi update perkembangan saya.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!