Nota Usrah | 4 Amalan Perisai Api Neraka

Nota Usrah

Nota Usrah | 4 Amalan Perisai Api Neraka – Assalamu’alaikum. Hari ni Ummi kongsikan Nota Usrah untuk minggu ni ya.

Jadi sebagai seorang Muslim

Setiap orang tentu tidak mahu masuk kedalam neraka. Sudah tentu takut akan seksa yang Allah janjikan untuk beberapa penghuni neraka.

Neraka adalah tempat yang penuh dengan kepedihan dan seksaan yang begitu menyakitan.

Namun, perlu kita tahu ada empat amalan yang dapat memadamkan empat api didalam kehidupan yang dapat anda kerjakan untuk menghindari kita dari siksa api neraka.

Yang Pertama Solat

Solat adalah tiang agama sebagai ciri paling utama seseorang muslim. Satu diantara keharusan yang mempunyai pahala dahsyat iaitu solat.

Bahkan juga, di ketahui kalau seorang di alam kubur nanti, perkara paling utama yang akan di tanyakan iaitu solat. Jika beribadah solat seorang Muslim itu sentiasa lengkap, baik, dan sesuai sama seperti yg menjadi tuntutan Rasulullah maka semua perilakunya akan mengikutinya, iaitu tingkah laku baik.

Demikian halnya jika sebaliknya.

Hal ini menunjukkan kalau solat dijadikan sebagai amalan seseorang, dilakukan dengan beribadah solat yang baik maka benarlah, Allah bakal membuat perlindungan kita dari panasnya api neraka.

Maka itulah manfaat solat 5 waktu.

Yang Kedua Puasa

Puasa merupakan sebuah ibadah yang mempunyai banyak manfaat. 1 amalan yg boleh dijadikan sebagai bentuk cinta kita pada Allah dan Rasul-Nya, beribadah ini dapat juga menahan nafsu kita. Dengan puasa, jadi kita menahan tidak untuk makan dan minum dari subuh hingga maghrib. Tetapi, keutamaan puasa yang sesungguhnya yaitu menahan nafsu untuk perbuatan-perbuatan yg tidak bermanfaat.

Bukan sekadar berpuasa di bulan Ramadhan yang boleh kita lakukan. Ada banyak ibadah puasa sunnah yang memberi redha Allah untuk selalu membuat perlindungan kita dari api neraka.

Hikmah dan manfaat puasa akan diperoleh bila kita mengerjakannya hanya kerana Allah.

Nota Usrah | 4 Amalan Perisai Api Neraka

Yang Ketiga Sedekah

Beribadah yang cukup mudah bg seorang Muslim untuk dilakukan adalah sedekah. Bahkan juga, mudahnya sedekah, sehingga senyum juga telah dikira sebagai sedekah. Laksanakan juga Sedekah Subuh

Jika direnung, sedekah ini bukan sekadar dapat dilakukan bagu orang yang berharta, tetapi juga orang yang rendah tingkat ekonominya juga boleh lakukan amalan ini.

Renungkan, segala sesuatu yg kita miliki hari ini bukan semuanya kepunyaan kita.

Tetapi, semuanya hanya pinjaman Allah yang satu masa nanti boleh di ambil oleh-Nya.

Bila bila masa sahaja.

Oleh kerana itu, apalah salahnya jika kita kongsi rezeki kita dengan orang lain yang lebih memerlukan.

Manfaatkanlah harta benda pinjaman Allah di jalan Allah juga. Keajaiban sedekah dan istighfar akan menghindari kita dari api neraka.

Dan Yang Terakhir adalah Kesabaran.

Kita selalu mendengar kata kata ungkapan kesabaran ada batasnya. Sesungguhnya, hal seperti ini tidak benar. Kesabaran itu sebenarnya tidak mempunyai batasnya sebaliknya yang mempunyai batas itu adalah keimanan orang itu.

Orang yang beriman, ia akan mempunyai kesabaran dalam menjalani setiap kehidupan, walau itu menyusahkan atau menyedihkan.

Satu dalil yang terkenal mengatakan bahawa kalau orang yang sabar itu disayangi Allah.

Ketahuilah, bahawa ungkapan ini benar ada, Allah suka dan cinta pada orang yang sabar kerana disetiap musibah akan ada keindahan yang lebih bila kita menjalaninya dengan sabar dan ikhlas.

Nota Usrah | 4 Amalan Perisai Api Neraka

Berdasarkan pada penjelasan diatas, jelas dapat kita ketahui apakah amalan untuk dijadikan perisai sekaligus memadamkan api neraka.

Sebagai Muslim yg sentiasa mencari redha Allah, tentunya, kita tidak mahu jadi salah seorang diantara penghuni neraka kerana didalam neraka itu akan ada siksaan yang tidak tergambar pedihnya.

Oleh kerana itu, tingkatkanlah keimanan dan ketaqwaan kita pada Allah supaya Dia akan bantu kita sebagai hambaNya membuat perlindungan dari godaan syaitan dan dari seksaan api neraka.

Wallahu Taala A’lam..

Usrah by: Nisa Abu Hasan

Loading

2 thoughts on “Nota Usrah | 4 Amalan Perisai Api Neraka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!