Telinga Berdesing: Punca & Rawatan

Health

Telinga Berdesing: Punca & Rawatan | Hai korang, hari ni Ummi terpanggil untuk berkongsi mengenai masalah telinga berdesing. Kebetulan minggu lepas Ummi ada tertengok video di TikTok tentang masalah telinga dan kebetulan juga boss Ummi kata dia sakit telinga hehehe. Jadi Ummi ni duk mencari info kenapa telinga berdesing. Jom lah teruskan pembacaan ya.

Apa Itu Telinga Berdesing?

Telinga berdesing, atau fenomena yang dikenali sebagai Tinnitus, adalah apabila seseorang mendengar bunyi berdenging, berdesing, atau berdengung di telinga mereka tanpa sumber bunyi luar. Terdapat beberapa punca yang boleh menyebabkan fenomena ini berlaku.

Telinga Berdesing: Punca & Rawatan

Punca Telinga Berdesing

Salah satu punca utama ialah pendedahan kepada bunyi bising yang kuat, seperti bunyi letupan atau bunyi mesin berat, yang boleh merosakkan sel-sel pendengaran dalam telinga. Faktor lain termasuk komplikasi dari keadaan kesihatan seperti masalah pendengaran yang berkaitan dengan usia, penyumbatan telinga akibat gumpalan serumen, atau komplikasi daripada penyakit seperti hipertensi atau kencing manis.

Telinga berdesing boleh berpunca daripada:

Pendedahan Bunyi Bising

Bunyi kuat seperti letupan atau mesin berat boleh merosakkan telinga dan menyebabkan berdesing.

Usia

Penuaan boleh menyebabkan penurunan pendengaran dan timbulnya fenomena berdesing.

Sumbatan Serumen

Gumpalan serumen dalam telinga boleh mencetuskan sensasi berdesing.

Masalah Vaskular

Isu seperti tekanan darah tinggi boleh mempengaruhi aliran darah ke telinga dan menyebabkan tinnitus.

Penyakit Sistemik

Penyakit seperti diabetes atau gangguan autoimun boleh memberi kesan kepada pendengaran dan menyebabkan telinga berdesing.

Telinga Berdesing: Punca & Rawatan

Rawatan Telinga Berdesing

Terdapat beberapa rawatan yang boleh dipertimbangkan bagi mengendalikan telinga berdesing:

Terapi Bunyi

Kaedah ini melibatkan penggunaan bunyi putih, bunyi alam, atau muzik lembut untuk mengalihkan perhatian dari bunyi berdesing.

Ubat-ubatan

Doktor mungkin meresepkan ubat-ubatan seperti antidepresan, antianxiety, atau ubat-ubatan yang membantu meningkatkan aliran darah ke telinga untuk meredakan gejala tinnitus.

Terapi Tingkah Laku Kognitif

Terapi ini membantu individu mengubah reaksi dan persepsi terhadap tinnitus, membantu mengurangkan kebimbangan dan stres yang berkaitan.

Pengurusan Stres

Menggunakan teknik seperti meditasi, yoga, atau senaman dapat membantu mengurangkan stres dan kesan tinnitus.

Penyesuaian Gaya Hidup

Mengelakkan pendedahan bunyi bising berlebihan, mengurangkan pengambilan kafein dan alkohol, serta menjaga kesihatan secara umum, dapat membantu mengurangkan keparahan tinnitus.

Setiap individu mungkin merespon rawatan dengan cara yang berbeza, oleh itu disyorkan untuk berunding dengan pakar otologi atau profesional kesihatan yang berkaitan sebelum memilih rawatan yang sesuai.

Baca juga: Ubat Sakit Gigi

Loading

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!