Travelog Bandung–Taman Wisata Alam Tangkuban Perahu Subang West Java

03/04/2018

Yeay! Ummi sambung lagi haha.

20161012_071427

Awal pagi kami dah bangun bersiap-siap nak ke Taman Wisata Alam Tangkuban Perahu, West Java. Oleh kerana waktu Indonesia dan Malaysia berbeza sejam, jadi kat sini jam baru pukul 6 pagi tapi waktu dah siang. Kalau petang baru pukul 6pm tapi dah macam 8pm waktu kita.

20161012_092437

Pagi tu kerah budak-budak bersiap, sebab nak berangkat awal. Lepas breakfast di hotel, kami terus meneruskan misi hari tu. Kami tiga beranak duduk seat tengah, Tok Ayah tiga beranak seat belakang.

20161012_092859

Babah jadi co-pilot standby dengan DSLR dia nak snap gambar-gambar menarik sepanjang perjalanan.

20161012_102113

Budak kecil ni dah selamat belayar. Bagi dia save energy nanti senang bila dah sampai sana.

GAS_9495

Perjalanan mengambil masa satu jam 19 minit dari Kota Bandung. Ada juga singgah ke kawasan hentian untuk melepaskan hajat. Cuaca agak sedikit hujan gerimis dan agak sejuk memandangkan kawasan ini adalah kawasan pergunungan.

GAS_9497

Alhamdulillah sampai di main entrance untuk membeli tiket masuk.

20161012_104415

Pamphlet Natural Park of Tangkuban Parahu Mount. Banyak maklumat yang boleh dirujuk dari pamphlet ni.

20161012_104428
Harga tiket masuk ke Tangkuban Perahu ialah Rp200,000 seorang dan harga parking kenderaan Rp10,000.

GAS_9498

Dah hampir tiba ke kawasan Tangkuban Perahu.

Ada lagenda sejarah mengenai Tangkuban Perahu ni. Korang boleh baca seperti di bawah ya. Cerita lagenda ni dalam Bahasa Indonesia dan mudah untuk difahami. Alaaa kalau korang kaki sinetron konfem faham punya ekeke.

Ringkasan Lagenda Tangkuban Parahu:

  • Seorang dewi cantik bernama Dayang Sumbi menikah dengan seekor anjing bernama Tumang karena sumpah yang ia buat sendiri. Dimana ia mengatakan bahwa siapa saja yang menemukan alat tenunnya akan dia nikahi bila ia adalah laki-laki, dan akan ia jadikan saudara bila yang menemukan adalah seorang wanita.
  • Dari pernikahan Dayang Sumbi dengan Tumang tersebut akhirnya melahirkan seorang anak laki-laki yang diberi nama Sangkuriang. Akan tetapi Sangkuriang tidak mengetahui bahwa Tumang adalah ayah Sangkuriang.
  • Sangkuriang yang sangat senang berburu akhirnya membunuh Tumang karena ketidak taatan Tumang saat pergi melakukan perburuan. Dan hal ini akhirnya membuat Dayang Sumbi marah hingga akhirnya memukul Sangkuriang pada bagian kepala. Sikap Dayang Sumbi ini akhirnya juga membuat Sangkuriang pergi dari rumah.
  • Bertahun-tahun kemudian Sangkuriang terus tumbuh menjadi lelaki dewasa yang akhirny ajatuh cinta oleh seorang wanita cantik yang ia temui di hutan. Wanita tersebut ternyata adala ibunya, Dayang Sumbi.
  • Keduanya sempat sama-sama jatuh cinta dan terus menjadi semakin dekat. Akan tetapi Sangkuriang tidak mengenalinya berbeda dengan Dayang Sumbi yang akhirnya mengenali Sangkuriang dari bekas luka pukul di bagian kepalanya.
  • Dayang Sumbi akhirnya berusaha membatalkan pertunangan antara mereka yang sudah dilakukan. Akhirnya Dayang Sumbi meminta Snagkuriang untuk membuatkan danau dan perahu dalam waktu satu malam.
  • Melihat pekerjaan Sangkuriang yang hampir selesai karen amendapat bantuan dari makhluk gaib, akhirnya Dayang Sumbi berusaha untuk menggagalkannya. Mengetahui hal tersebut, Sangkuriang akhirnya marah dan kemudian menendang perahu yang ia buat. Sehingga jadilah Tangkuban Perahu yang kita kenal sekarang.

Credit info: http://ipospedia.com/legenda-tangkuban-perahu-cerita-singkat/

GAS_9502

Akhirnya sampai. Tips yang dikongsikan oleh adik supir sepanjang kami berada di sini, beliau pesan jangan layan mana-mana penjual yang ada di sini. Diorang memang akan mengekori kita kemana-mana. Tolak pelawaan diorang dengan berhemah.

GAS_9501

Nampak tu belakang Tok Ayah, bukan saja pelancong yang memenuhi kawasan ni, penjual-penjual pu kus semangat ramai. Mengikut apa yang Ummi baca sebelum kesini, kawasan suhu kawasan Tangkuban Perahu ni boleh mencecah sehingga 7°C pada waktu pagi dan 23°C pada waktu tengahari. Ummi siap-siap pakaikan The Ilhams baju tebal, Abang Ilham Ummi sarungkan cardigan. Bila kena tiup angin tu memang agak sejuk la.

GAS_9503

Pemain angklung tepi jalan. Angklung tu pun ada dijual di situ.

GAS_9504

Kami berjalan menyusuri kedai-kedai cenderahati dan warung-warung kecil di lereng bukit. Tak beli souvenir kat sini pun sebab supir pesan sini harganya mahal. Ada kedai cenderahati hasil kraftangan dari kayu dan sufur.

GAS_9506

Gambar apa la yang Ummi snap tu agaknya hehe

GAS_9507

GAS_9518

Akhirnya kami sampai ke kawah Ratu setelah berhempas pulas memanjat bukit hahaha. Subhanallah pertama kali tengok kawah gunung berapi.  Nasib baik ada baby carrier. Syamil duduk dediam je dalam tu.

GAS_9509

Suasana agak berkabus.

GAS_9514

Tok Ayah dan Nenek relax je kena tiup angin sejuk.

GAS_9515

Kami empat beranak dah standby bercardigan dan bersweater hehehe.

GAS_9517

Gigih kami melalui jalan yang tak berapa nak rata ni.

GAS_9522

GAS_9528

Babah ni, Ummi snap gambar dia, dia snap gambar kita pula hehehe.

GAS_9530\\GAS_9532

Kagum tengok kejadian alam ciptaan Allah.

GAS_9534

Mak Wee pun termenung jauh.

GAS_9543

Fewwiitttt.. fefeeling Mak Wee belum lahir eh hehehe.

20161012_110711

Kesian Encik Photographer ni, gambar dia tak ada siapa nak snap kalau wife dia tak snap ekeke.20161012_110815

Ummi, Nenek dan Syamil.

20161012_110843

Dimana ada Ummi di situ ada Syamil.

20161012_112743

Acah-acah romantikus.. tak sedar ada anak kecil digendong kat depan tu hahaha.

GAS_9544

GAS_9545

Jengah ke kawah, makin kuat angin makin berasap. Kecil besar juga hati hehehe.

GAS_9546

Gigih juga tau budak kecil ni panjat gunung hehehe. Nasib dia tak merengek nak dukung.

20161012_111035

Budak sorang tu memang jarang tak sabotaj gambar.

GAS_9551

20161012_111223

GAS_9553

Posing dulu sebelum meneruskan perjalanan ke Kawah Upas dan Kawah Baru.

GAS_9555

Nampak tu jauh lagi ke depan. Gigih tak gigih la hahaha.

GAS_9557

Atas ni pun banyak warung-warung kecil. Tapi kami tak singgah pun.

20161012_110907

Babah gigih snap gambar pokok-pokk unik.

20161012_110928

Nasiblah ada SSC ni, senang sikit pergerakan Ummi. Kalau tak jenuh juga nak mendukung budak kecil sorang ni. Ehhh masa ni zaman kekurusan ke macamana.Lain macam selim dia hahaha.

GAS_9559

Rehat kejap. Semput woi hehehe.

GAS_9566

Sebelum.. kena sabotaj..

GAS_9568

Tukang sabotaj dah ghaib.

GAS_9565

Sebelum turun ke semula, marilah jengah kawah lagi.

GAS_9570

GAS_9577

GAS_9579GAS_9583

GAS_9587

GAS_9588

Cabaran nak turun pula.

GAS_9591

Sempat lagi snap apa yang penjaja ni jual.

GAS_9592

Budak sorang tu nak buat hal dia je.

GAS_9599

Turun bawah dah stop kejap di kawasan ni. Menarik nak posing-posing sakan hehe.

GAS_9618

14563317_10209888581198826_778044676089517868_n

Dia kata nak jadi superhero.

GAS_9623

Nak nyanyi lagu Negaraku agaknya.

14657484_10209884380373808_5599885798395495316_n

GAS_9636

Anak Ummi yang pemalu.

GAS_9658

14650144_10209884415934697_6954052092863564384_n

Masa ni yang bawah berdua tu bergaduh nak tunjuk gaya memasing. Ilham tak bagi Mak Wee tiru gaya dia. Tapi Mak Wee tetap nak ikut hahaha. Syamil tenang-tenang jek buat gaya peace tak jadi. Apa ada hal kan dik. Tenang-tenang sudah. Gasak la nak oiii.

GAS_9660

Kepenatan dan kehausan.

GAS_9663

Macam-macam aksi dan gaya. Masa ni Ummi bagi Syamil bebas. Kesian nanti tak dapat menikmati keindahan alam.

GAS_9664

Ini kawah yang kat bahagian ni. Ummi dah tak ingat kawah apa.

GAS_9640

GAS_9642

Nak bergambar empat beranak yang sempurna memang susah. Asal ada sudah hehe.

GAS_9665

Menyusuri semula gerai-gerai cenderahati.

<

p align=”center”>

20161012_113947

Peniaga makanan tepi jalan. Nampak tu pisang keju.Tak singgah beli pun.

20161012_114142

Susah betul nak dapat bergambar kat sini tau sebab semua orang berebut nak bergambar. Gambar Tok Ayah tiga beranak pun kena sabotaj hehehe.

14681652_10209883886241455_5320758450776522047_n

Gambar kami anak beranak pun kena sabotaj. Ini je yang molek sikit hahaha.

20161012_114058

Sebelum kami meneruskan perjalanan ke tempat menarik yang lain, nampaknya masih ramai pelancong memnuhi kawasan Tangkuban Perahu ni.

GAS_9682

 

Panjang umur ada rezeki boleh ke sini lagi menikmati keindahan alam. Seterusnya kami singgah sekejap di Hutan Pinus sebelum meneruskan perjalanan ke Farm House, Lembang. T be continued in the next entry ya! Stay tuned!

Jom baca entri berkaitan Travelog Bandung..

TRAVELOG BANDUNG | PERSEDIAAN SEBELUM KE BANDUNG, INDONESIA

TRAVELOG BANDUNG | TRAVEL INTINERARY BANDUNG

TRAVELOG BANDUNG | HARI KEBERANGKATAN KE BANDUNG–11 OKTOBER 2016

TRAVELOG BANDUNG | KETIBAAN DI BANDUNG–11 OKTOBER 2016

TRAVELOG BANDUNG | MENIKMATI NASI PADANG DI RESTORAN SIMPANG RAYA BANDUNG

TRAVELOG BANDUNG | CHECK IN DI ASTON BRAGA HOTEL & RESIDENCE BANDUNG

TRAVELOG BANDUNG | JALAN-JALAN KE RUMAH MODE

TRAVELOG BANDUNG | DINNER & BIRTHDAY CELEBRATION AT THE STONE CAFE, DAGO BANDUNG

Share this nice post:

5 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prev Post Next Post
Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: