Perkembangan Bayi Pada Usia 11 Bulan

Posted on

Hero kechik yang tengah khusyuk tengok “Fatimah Juling” angkara ummi yang terbuka channel Astro Prima secara tak sengaja ;) Abaikan suasana yang bersepah tu.. ipad dengan tight dia dah terbang ke situ gamaknya..

Ok.. yok baca info kat bawah dan sedikit perkembangan Ilham (highlighted in red) yang ada persamaan dengan info ni..

Credit info: Babycenter Malaysia

Berdikari secara fizikal

Sekarang, cuma tinggal satu bulan saja sebelum harijadi pertama bayi anda dan anda harus sedar yang dia bukan lagi seorang yang tidak boleh bertindak sendiri tanpa anda. Walaupun dia masih memerlukan banyak jagaan dan bantuan, tetapi tahap berdikarinya kian meningkat – jelas apabila melihat dia berdiri, membongkok dan mencangkung – yang semakin menonjol. Dia mungkin boleh berjalan dengan memegang tangan anda dan dia akan mengulurkan lengan atau kakinya untuk membantu anda memakaikan pakaiannya. Pada waktu makan, dia mungkin boleh memegang cawan dan minum sendiri (walaupun sesetengah kanak-kanak tidak boleh membuat ini untuk beberapa bulan lagi) dan boleh menyuap dan menghabiskan makanannya dengan sendiri.

Apa yang menarik ialah, apabila anak anda pandai memegang cawan dan minum sendiri, masa inilah anda mesti belajar bagaimana nak mengelak, sebab sudah tentu dia akan melontarkan saja cawan itu apabila selesai walaupun ada kalanya dia meletakkan cawan secara lembut. Dia juga akan menjatuhkan objek dengan sengaja untuk dikutip oleh orang lain, barangkali mengharapkan anda juga.

** Yeay! tinggal sebulan je lagi.. ummi yang terlebih excited..ekekeke.. alhamdulillah Nampak makin bertambah perkembangan positif Ilham..cubaan nak berdiri sendiri tu ada Cuma masih takut2 lagi..paling scary part dia lepas tangan masa atas katil atau sofa..saya takut kalau dia tak terbongkang kebelakang..haruuuuuu.. kadang2 kami latih berjalan sambil pegang tangan dia.. ada masa dia rajin ada masa dia tak nak..alhamdulillah kalau bagi finger food dah boleh la makan sikit2 sendiri..minum guna cawan walaupun tak terer pegang tap idah boleh la sikit2..

Buku untuk si pembaca kecil

Bayi anda seronok melihat buku, walaupun dia tidak akan membukakannya sehelai demi sehelai. Dia juga akan mempunyai buku kegemarannya yang dia akan mahu mengulangi berulang-kali.

**Dari umur Ilham 4 bulan ummi dah belikan Ilham cloth book.. mooo mooo.. dengan harapan Ilham jadi ulat buku satu hari nanti.. :)

Membentuk peribadinya sendiri

Pada usia ini, bayi anda mula menjadi asertif dengan adik-beradiknya dan mula menyertai permainan secara selari – bermain hanya di sampingan (tetapi bukan bersama) kanak-kanak yang lain. Dia juga akan memilih sesuatu selimut atau anak patung lembut sebagai objek sekuriti untuk mendampinginya.

**oooppsssss..Ilham belum ada adik beradik ;) tapi dia ada Kakak Tishe, Abang Harith dan Abang Redza anak BS yang jadi kawan Ilham main.. so far Ilham tak ada bantal busuk ke.. anak2 patung ke.. memang tak beri pun.. hehehe~

Tiba masanya untuk menetapkan batasan

Bayi anda mungkin sudah boleh memahami arahan mudah dan dengan sengaja akan memilih untuk tidak mendengar cakap anda apabila anda mengatakan “tak boleh.” (Untuk menegaskan ungkapan tersebut, hanya gunakannya untuk perkara-perkara yang betul-betul merbahaya.) Walaupun pada keesokan harinya, bayi anda tidak akan ingat lagi apa yang anda katakan pada hari ini, namun, bukanlah terlalu awal untuk anda menetapkan batasan-batasan dan mula mengajarnya apa yang betul dan apa yang tidak.

Anda bukannya bersikap kejam jika anda tidak membenarkannya makan satu keping kek lagi; anda hanya menetapkan batasan. Jika dia menarik ekor anak kucing, alihkan tangannya, pandang mukanya dengan serius dan katakan, “Jangan, itu menyakitkan kucing.” Kemudian, ambil tangannya dan tunjuklah dia bagaimana untuk membelai kucing dengan lembut. Dia lebih suka meneroka daripada mendengar amaran anda, jadi anda mesti bijak mencari jalan untuk melindungi dan mengajarnya. Apa yang anda terlihat seakan-akan bantahan, sebenarnya bukan begitu; ia hanyalah perasaan semulajadinya untuk mengetahui bagaimana dunia sekelilingnya bergerak dan wujud.

**Masih lagi mencuba.. so far.. lagi kita larang lagi suka dia buat..ummi suka suruh dia cuit2 babah.. nanti sekejap je dia terkam babah..adoiii..

Bercakap tak terhingga

Bunyi-bunyi perkataan dan bunyi yang mirip perkataan akan diungkapkan oleh bayi anda – dan digunakan secara bermakna. Apabila lobus frontal otak bayi anda bertumbesar, serentak dengan keupayaan kognitif tinggi seperti penaakulan dan pertuturan, adalah baik jika anda dapat menggalakkan minatnya terhadap bahasa dengan mendengar bersungguh-sungguh dan membalas kata-kata dan celotehnya. Interaksi seperti ini adalah penting untuk membiasakannya dengan komunikasi dua hala. Bermain permainan bertepuk-tepuk tangan, contohnya patta-cake dan permainan sekejap-nampak, sekejap-tidak atau peek-a-boo akan membantunya menajamkan daya ingatannya.

Pada usia ini, bayi anda mungkin boleh mengajuk bunyi perkatan serta infleksi bunyi dan juga tingkah-laku tertentu. Dia juga mungkin boleh mematuhi arahan mudah seperti “Tolong ambilkan saya bola itu” atau “Angkat sudu itu.” Bantu dia belajar dengan memberi arahan secara mudah, langkah demi langkah supaya senang diikuti.

Hargailah masa yang singkat tetapi istimewa ini, iaitu semasa kemahiran komunikasi bayi anda sedang berkembang. Ini boleh dikatakan kebolehan yang paling penting yang diperolehi olehnya.

** Sooooooooooo true..sekarang ni apa yang kita sebut dia akan meniru.. Ilham tengah asyik nak berpotpet sampai tidur pun mengigau macam bercakap..hehehe.. antara perkataan2 yang dia sebut “mama” “papa” “dah” yang terbaru Papacu ajar buat “No..no..no..” wah siap dengan jari dia angkat..hehehe..mudah2an Allah permudahkan Ilham untuk belajar bercakap..

Sekian perkembangan bayi 11 bulan..

Stay tuned untuk entry seterusnya..

Itu pun kalau Ummi Ilham RAJIN ;)

Share this nice post:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>