Perkembangan Bayi Pada Usia 6 Bulan

{penyejuk hati ummi dan babah.. mudah2an menjadi anak soleh.. amin}

 

Ok jom baca perkembangan bayi pada usia 6 bulan.. dan sedikit nota tentang perkembangan Muhammad Ilham Syahmi. Happy reading ;)

Menjelajahi dengan menggunakan tangan

Apabila bayi anda berusia kira-kira enam bulan (kadangkala lebih lambat dari ini), kemahiran mengawal gerak tangan bagi bayi anda telah berkembang secukupnya untuk membolehkan dia menarik objek kepadanya. Apabila bayi anda sudah pandai meragut alat mainan, dia akan mula mengasahkan kemahiran memindahkan alat mainan dari satu tangan ke tangan yang lain secara berulang-ulang kali. Juga, bayi anda akan mendapati bahawa melepas dan menjatuhkan sesuatu objek sama seronok dengan mengutipnya kembali. Apabila bayi anda memahami konsep sebab dan akibat, dunia bayi anda menjadi lebih menarik baginya… dan dunia anda akan menjadi semakin semak dan tidak teratur.

** ooo memang dah terer memegang dah.. kalau kita hulur mainan, sekejap je dah dicapai dan genggam kuat2..kalau tengah ngempeng pulak tangan merayap2 kat muka ummi ;)

Fasih dengan tangan kiri (kidal) atau kanan?

Masih terlalu awal untuk mengatakan sama ada bayi anda akan lebih gemar menggunakan tangan kanan atau kiri (kidal). Pada tahap ini, kebanyakan bayi kelihatan gemar menggunakan sebelah tangannya dahulu dan kemudian bertukar menggunakan tangan yang lagi satu. Kecenderungan menggunakan tangan kiri atau kanan sebenarnya tidak boleh ditentukan sehingga dia berumur dua atau tiga tahun.

** setakat ni macam penerangan kat atas, tak nampak lagi Ilham cenderung menggunakan tangan mana.. dua2 tangan pun aktif je..

Belajar bergolek

Pada usia ini, kebanyakan bayi telah belajar bergolek ke setiap arah, dan ini adalah satu pencapaian dalam perkembangnya yang mungkin menghiburkan anda dan juga bayi anda. Walaupun bayi anda amat seronok untuk bergolek, ianya boleh menyebabkan kebimbangan bagi diri anda. Letakkan tangan atas badan bayi anda semasa menukar lampinnya, dan jangan sekali-kali meninggalkan bayi anda berseorangan atas katil atau mana-mana tempat tinggi. Jika anda menggunakan meja untuk menyalin pakaian bayi selama ini, sekarang ini adalah lebih baik bagi anda menyalin pakaiannya di atas lantai saja.

** dia dah bergolek hindustan atas tilam.. kalau di baringkan sekejap je dah bergolek2 dah.. tahu2 kepala dah keluar dari border tilam.. kadang2 tengah tidur pun bergolek2 sambil mata terpejam..

Bayi anda walaupun kecil suka bersosial

Pada usia ini, bayi anda bukan hanya membenarkan perhatian daripada orang lain, malah, mereka juga akan selalu menggalakkannya. Walaupun tidak lama lagi anda mungkin menyedari bahawa bayi anda sudah mula menunjukkan sifat takutkan orang yang tidak dikenali, namun, bayi berusia enam bulan masih lagi bersikap tidak memilih: sesiapa sahaja yang mendekati bayi anda dengan muka mesra atau tersenyum akan menggembirakan bayi anda dan akan terus menjadi kawannya. Tetapi, janganlah bimbang – dia masih memerlukan dan mendambakan perhatian penuh daripada anda.

Bayi anda juga akan menyedari bahawa semua kelakuannya, sama ada yang disukai anda, maupun yang tidak disukai, semuanya diperhatikan oleh anda, jadi bermula dari sekarang (dan bagi tahun-tahun yang akan datang) bayi anda akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan perhatian anda. Pada masa ini, segala yang dilakukan oleh bayi anda semuanya menimbulkan keseronokan bagi anda, tetapi semakin dia membesar, semakin nakallah perangainya semata-mata untuk mendapat reaksi daripada anda. Cuma, jangan lupa untuk memberi reaksi yang hebat apabila dia melakukan sesuatu yang sesuai dan digemari anda.

Ada satu perkara yang menjadi semakin jelas: bayi anda akan mula mempelbagaikan taktiknya untuk mendapatkan perhatian, selain dari menangis. Jadi, janganlah hairan jika bayi anda berusaha seberapa boleh untuk mendapatkan perhatian anda, sama ada menggeliat-geliatkan badan, membuat pelbagai bunyi-bunyian atau yang lain. Dalam masa tiga bulan yang akan datang, bayi anda akan memperoleh cara yang tersendiri dan unik untuk memberitahu anda apa yang dia sedang fikirkan, mahukan dan perlukan.

** memang betul..saya sokong statement kat atas ni.. so far dia tak memilih lagi dengan siapa pun yang ambil dia.. bila bawa ke shopping complex atau keluar ke mana2 semua orang pun dia senyum sambil tegur2 guna bahasa dia.. mudah2an Ilham peramah dah besar nanti ye.. salah satu taktik dia nak tarik perhatian kami dengan menangis meneran2 tapi tak keluar air mata hehehe.. nangis mintak simpati ummi dan babah kan.. ;)

Main mainan jenis bergilir-gilir

Bayi berusia enam bulan gemar bermain mainan bergilir-gilir, terutamanya yang melibatkan bunyi dan bahasa. Sekali-sekala, biarkan bayi anda mengambil giliran dahulu dalam mainan, dan tirulah sebutan yang dibuat olehnya. Bila tiba giliran anda memulakan mainan, cara terbaik untuk mengajar anak anda – dan membuat dia ketawa pada masa yang sama – adalah dengan membuat bunyi-bunyi haiwan (“kuek-kuek,” “bow-wow” dan sebagainya).

** ohhh ini sudah semestinya.. kadang2 rasa ummi dengan babah dia yang over buat bunyi nak bagi dia gelak.. dia pulak bertambah2 suka bila bunyi2 dia tu diejek..

Bayi anda yang suka membebel

Apabila bayi anda berusia enam bulan, dia akan melihat dan mendengar apa yang ada dalam persekitarannya hampir sama sebagaimana anda mengalaminya. Kebolehan komunikasinya juga berkembang dengan pantas, meliputi jeritan keriangan, bunyi-bunyi keseronokan, bunyi seperti opera mengubah oktaf dan mengagah. Pada usia ini, lebih kurang separuh daripada bayi akan mengagah, dengan mengulangi satu suku kata seperti “ba,” “ma,” “ga,” atau mengulangi beberapa gabungan konsonan dan vokal. Ada juga bayi yang menambah satu atau dua suku kata yang lain, menjadikan bunyinya lebih kompleks. Anda boleh memberikan galakan kepada bayi anda dengan mengagah bersama-sama dengannya dan membuatkan ini satu permainan (“Biri-biri berbunyi, ‘baaa,’” atau “Kambing berbunyi, ‘maaa,’” dan sebagainya) atau memberi perhatian rapi kepada apa yang diperkatakan seakan-akan anda faham semua yang dikatakannya dan mendapati semuanya amat menarik. Bayi anda boleh juga mengenalpasti nada dan suara yang berbeza dan sekarang mungkin akan menangis apabila anda bercakap kasar dengannya.

Satu cara yang pasti membuatkan bayi anda gembira adalah dengan mengisi gelas tiga suku penuh dan menggunakan straw untuk meniup-niup buih. Bukan saja bunyi tetapi gambaran itu juga akan membuatkan dia ketawa.

** yang ni pulak..memang kuat membebel sambil menjerit2..hmmm Ilham.. Ilham.. prnah juga dia menyebut “baaa.. baaa..” tapi kalau part nangis yang saya pernah dengar dia menyebut.. “eeeeemmmm… makkkkk”  hehehehe

Merangsang derianya

Bayi anda menggunakan semua derianya untuk mengeksplorasi dan mempelajari tentang dunianya. Pastikan dia mempunyai banyak barang-barang yang selamat di sekitarnya untuk disentuh, dimain-main dengan mulut dan dimanipulasikan. Dia akan gembira memicit bola getah lembut, menepuk kepingan bulu tiruan, menggigit gegelang gigi yang dingin dan mendengar bunyi loceng dalam anak patung lembut berbentuk haiwan.

** kami cuba meransang deria Ilham dengan memberikan cloth book yang berwarna warni.. bola lembut berwarna merah dan biru supaya dapat menarik perhatiannya.. tak lupa teether untuk digigit dan membantu dia mengurangkan kegatalan gusi..

Gembira semasa mendengar cerita

Membaca kepada bayi anda kini akan merupakan aktiviti yang berjaya sebab dia akan terhibur melihat gambar-gambar yang terang sambil bergelung dalam pangkuan anda. Tidak kira berapa umur anak anda, sudah tentu membaca memberikan peluang untuk memeluk dan bersosial sesama yang bermanfaat kepada bayi dan ibu bapa.

**kalau dengan saya selalunya saya akan bacakan application story time yang saya download di hand phone.. kalau dengan babah dia.. hmmm babah dia baca majalah fotografi dan berbual dengan Ilham seolah2 dia faham.. walaupun dia masih belum faham tapi cara ni bagus untuk meransang minda..

Credit info: Baby Center Malaysia

Ok setakat itu saja perkembangan Ilham di usia 6 bulan, so 17/1 ni ready for next check up ye sayang :)

 

Share this nice post:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

Leave a Reply