• Uncategorized

    Rindu Pada Lontong Kering..

    Rindu Pada Lontong Kering.. Originally uploaded by herneesamshudin Rasanya dah lama gila tak menyinggah warung tepian bukit ni. Tadi sempat singgah sekejap sebab rasa macam lontong kering melambai2 hehehe. Sampai2 je, makcik pun bersuara.. ”wah dah lama awak tak naik?” ”a’ah makcik.. Kadang2 tu terlambat nak pergi kerja, tu yang tak sempat singgah..hehehe” Tak tunggu lama, saya terus menyenduk lauk pauk yang sedap tu. Alhamdulillah lontong kering dah selamat disantap pagi tadi. Aeh???? Hernee update blog laaaaa.. Hehehe.. (ada orang lain kisah ke?) Selamat tengahari semua 🙂

  • Mak,  Memories,  Song of The Day

    Mother Arabic Version by Sami Yusuf .. Saya Suka! :)

    Al-Fatihah.. for my beloved mother.. KASMAH BINTI DAUD Blessed is your faceBlessed is your nameMy belovedBlessed is your smileWhich makes my soul want to flyMy belovedAll the nightsAnd all the timesThat you cared for meBut i never realised itAnd now it’s too lateForgive me Now i’m alone filled with so much shameFor all the years i caused you painIf only i could sleep in your arms againMother i’m lost without you You were the sun that brightened my dayNow who’s going to wipe my tears awayIf only i knew what i know todayMother i’m lost without you Ummahu, ummahu, ya ummiWa shawqahu ila luqyaki ya ummiUmmuka, ummuka, ummuka ummukaQawlu rasulikaFi…

  • Makan²

    Pisang Kaki??? Apa Tu???

    ..setelah menyepikan diri berhari2 dari dunia blogging, tetiba saya muncul dengan tajuk “PISANG KAKI” Tadi tiba2 Nazam  tanya.. Weh.. korang makan pisang kaki??? Maka dengan ternganga lagi melopong saya jawab.. Dah nak masuk 30 tahun aku hidup.. tak pernah dengar nama pisang ni.. Sekali Ita pun kata pisang kaki wujud. Saya pun teruslah menggoogle dengan pantasnya. Oh macam ni rupanya buah pisang kaki. [credit pic to encik google] Sumber: Wikipedia Pisang kaki ialah sejenis spesies tumbuhan berbuah dalam genus Diospyros dalam famili kayu hitam (Ebenaceae). Perkataan Diospyros dalam bahasa Yunani Kuno bererti “buah dewa”[1]. Umumnya, buah pisang kaki adalah ringan, berwarna jingga kekuninganjingga kemerahan, dan berdiamter 1.5 hingga 9 cm (0.5…

  • Dari Dapur Hernee Nazir,  Masak-Masak,  Recipes,  Weekend

    Menjamu Selera Petang Semalam :)

    Semalam petang kononnya plan nak cari pisang goreng macam dalam entri ni, tapi sayang seribu kali sayang, semua warung2 tutup. Terus rasa kuciwa hehehe. Dalam pada tu fikir2 apa nak makan petang2 tu ek. Singgah kedai sekejap, capai roti, baked beans, mayonis dan cream of chicken. Balik rumah teruslah ke dapur buat apa yang patut.  Roti cicah baked beans **Bawang besar (potong dadu) & bawang putih (cincang halus) ditumis sehingga naik bau dan masukkan setin baked beans. Selalunya saya goreng telur dan sausage, tapi semalam rasa banyak sangat pula yang ada pun tak terhabis. Ayam goreng cicah sos dan mayonis **2 ketul kepak ayam dan 2 ketul peha ayam saya…

  • Uncategorized

    Salam Maal Hijrah 1432H

    Salam Maal Hijrah 1432H untuk semua. Peringatan untuk diri sendiri dan semua, jangan lupa baca doa akhir tahun dan awal tahun ya. Semoga kita semua beroleh manfaat dunia akhirat. Amin. Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata “Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”     Doa Akhir Tahun Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata “Telah amanlah…

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: